Na een periode van vrije dagen met meestal veel lekker eten en gezellig samenzijn is het tijd voor reflectie. Zo zullen weer vele goede voornemens bepaald zijn. Een stap die wij als bestuur jaarlijks tijdens de Algemene Leden Vergadering (ALV) ook doen. Hier evalueren we het afgelopen seizoen en vertellen we onze goede voornemens voor het komende seizoen.. De ALV is het afgelopen seizoen door omstandigheden pas op 21 december geweest en dat is niet zoals iedereen gewend is. We zullen vanaf nu weer de traditionele datum van de derde donderdag in november aanhouden, wat betekent dat iedereen die stemgerechtigd is op 21 november 2013 uitgenodigd is.

 

De opkomst was de afgelopen ALV matig tot slecht te noemen. Enerzijds kun je stellen dat de interesse in het gevoerde beleid matig is. Anderzijds kun je de lage opkomst zien als een teken van vertrouwen waarbij de leden tevreden zijn over het gevoerde beleid. Nu zoeken wij geen veer op de bekende plaats, maar betrokkenheid en het feit dat de ALV het grootste goed (orgaan) binnen onze club is geeft aan dat het de plek is waar je als lid stemrecht hebt en waar je mening telt. Als bestuur zijn we verheugd dat de vergadering de plannen steunt en we zullen de komende periode het een en ander uitwerken en verder tot uitvoering brengen. Bijgaand een aantal punten die de afgelopen ALV ter tafel zijn gekomen.

 

Organisatie: Het afgelopen seizoen is geen gemakkelijk bestuursjaar geweest. Ondanks het feit dat onze secretaris niet in staat is geweest de bestuursvergaderingen te bezoeken zijn we er toch in geslaagd een productief jaar van te maken. Om organisatorisch sterker te staan hebben we als bestuur de vergadering een nieuw organisatiemodel voorgelegd die het leiden van onze mooie club naar een hoger plan kan tillen. Hierbij er een duidelijke scheiding in strategie en operatie. Andy Oenema heeft aangegeven aan het einde van dit seizoen te stoppen als bestuurlid en komt de huidige functie van secretaris te vervallen.

 

De vergadering heeft het mandaat afgegeven de statuten aan te passen en het nieuwe bestuursmodel verder te ontwikkelen. Een en ander houdt in dat elk bestuurslid drie commissies heeft waar hij mee samenwerkt. Bert Wierenga zal als strategisch lid zich gaan richten op Ledenwerf, Entertainment en de Jeu de Boules. John de Gelder zal zich als penningmeester richten op Accommodatie, Scheidsrechterszaken en Communicatie (Service desk). Henny Butter zal als voorzitter te maken krijgen met de commissies Topkorfbal, de Technische commissie en Sponsoring. De komende weken zullen we gesprekken voeren met de kandidaat commissie voorzitters die op basis van een jaarplan aan de slag gaan. Het aanpassen van de statuten zal de volgende vergadering voorgelegd worden.

 

Sportief Capelle: Vervelend is wel dat de samenwerking met Sportief Capelle meerdere malen tot een dieptepunt gedaald is. Dit heeft vele spanningen met zich meegebracht en ontevredenheid bij leden, maar zeker ook bij bestuursleden. Hier wordt overigens hard aan gewerkt om tot een betere samenwerking te komen met wederzijds respect en vertrouwen.

 

Sponsoring: Het is een jaar waarbij we afscheid hebben genomen van vele sponsoren. Sponsoren die veelal op economische gronden besloten te stoppen. Na het vertrek van Reinier Plantinga zijn we ook niet in staat geweest de geschikte persoon te vinden die deze belangrijke afdeling binnen onze club wil leiden. Gelukkig hebben we vanuit het bestuur een nieuwe hoofdsponsor “Delta Logistiek” gevonden. Een sponsor die zeer betrokken is bij de club en die ook open staat om te investeren in de ontwikkeling van de club. Met de komst van de nieuwe hoofdsponsor hebben we besloten een nieuwe stap te maken in sponsoring. De gehele vereniging loopt nu met zijn naam op de borst, iets waar we als vereniging trots op mogen zijn. Mochten we niet in staat zijn geweest deze sponsor binnen te halen, dan hadden we de vele ambities die de club heeft moeten parkeren en dat zou geen goede ontwikkeling zijn geweest.

 

Sportief: Sportief gezien is het afgelopen jaar een jaar van stabilisatie geweest. Nadat het seizoen ervoor een groot aantal teams gepromoveerd waren,wisten we dat we niet teveel mochten verwachten van het afgelopen seizoen. Even heeft het er naar uitgezien dat ons vlaggenschip de promotie naar de hoogste klasse op het veld kon bewerkstelligen. Helaas heeft de derde plaats, het hoogst ooit gehaald in de hoofdklasse zaal zijn tol betaald en heeft de selectie van Ton van der Laaken het in de 2e helft veld niet gered. Een absoluut hoogtepunt is natuurlijk het kampioenschap van de B1 geweest. Op het veld en in de zaal de beste in je klasse en daarbij ook nog een kampioenschap van Nederland winnen op het veld is sportief gezien een geweldige prestatie. De jeugd heeft het daarbij ook goed gedaan met bekerwinst voor de A1 en ook de B1. We mogen naast deze triomfen best trots zijn dat onze jeugdopleiding twee spelers heeft afgeleverd bij het Nederlandse team. Het betekent dat wij de vruchten plukken van een jarenlange investering in de jeugd. Een investering die ertoe geleid heeft dat veel jeugdige talenten in de regio naar KCC/Delta logistiek komen om zich verder te ontwikkelen.

 

Werkgroepen: Naar de toekomst toe willen we een aantal zaken in kaart brengen middels werkgroepen. Een onderzoek is inmiddels op de achtergrond gestart! Als vereniging hebben wij de ambitie het hoogst haalbare na te streven. Een gedegen jeugdopleiding is hierbij een van de vereisten. En zoals eerder aangegeven hebben wij dit met een zeer actieve jeugd TC goed voor elkaar. Daarnaast willen we graag de laatste stap naar de korfballeague maken. Om zeker te zijn van de haalbaarheid hebben we Anton van der Heide (Topkorfbal) verantwoordelijk voor topkorfbal samen met Niels Schallenberg gevraagd om een onderzoek te starten naar de haalbaarheid hiervan, waarbij het duidelijk moet worden of het enerzijds haalbaar is, in welke vorm en anderzijds hoe dit gedragen wordt in alle geledingen van de vereniging. Samen sta je sterk en het is wat ons betreft noodzakelijk dat we met z’n allen deze kant op willen.

 

Een tweede werkgroep die dit jaar aan de slag gaat is de werkgroep financiën. Het is duidelijk dat binnen een vereniging iedereen een verantwoording heeft over het slagen van de club. Alle vrijwillige taken die ingevuld worden, en dat zijn er nogal wat binnen onze club, dienen uitgevoerd te worden om succesvol te zijn. Daarnaast hebben we door de jaren heen een aantal verplichtingen opgesteld van rijden voor ouders tot zaalwacht bij wedstrijden en vanuit de selectie om iets terug te doen voor de jeugd. Al met al mogen we best trots zijn hoeveel personen een positieve bijdrage leveren in onze club. Om geen namen te noemen, geen beker of vrijwilliger van het jaar te benoemen is het belangrijk dat iedereen in het zonnetje gezet wordt die een bijdrage geleverd heeft. Er is daarom besloten om een avond voor vrijwilligers te organiseren met een hapje en drankje waarbij iedereen welkom is die meer dan zijn verplichtingen heeft ingevuld. De datum voor deze avond is nog niet bekend, maar deze datum zal snel door Sylvia Bruininks (vrijwilligers commissie) bekend gemaakt worden.

 

Terug naar de werkgroep, we zijn aan het bestuderen of het mogelijk is de contributie anders op te bouwen. Zo zou het in onze ogen moeten zijn dat iemand die veel voor de vereniging doet een korting op zijn contributie krijgt. Om de haalbaarheid van dit plan te realiseren is aan een aantal wijze financieel onderlegde mannen gevraagd een voorstel uit te werken. Uiteindelijk willen we naar een model dat kostenneutraal is, maar waarbij het zo kan zijn dat als iemand niets doet hij wel eens duurder uit kan komen! Sowieso is besloten het schoonmaken weer verplicht te stellen aan de spelende teams en/of ouders. Annemiek Kneppers (schoonmaak commissie) zal hiervoor een schema opstellen. Overigens aan vrijwilligers nooit teveel. We zullen een belactie opstarten om extra krachten te verzamelen. Het is nu eenmaal zo dat meerdere handen het werk eenvoudiger maken.

 

Regionaal talenten centrum: het afgelopen jaar zijn er diverse gesprekken geweest over een regionaal talenten centrum van de KNKV bij KCC/Delta Logistiek. Het ziet er uit dat deze er nu eindelijk gaat komen. Wordt vervolgd!

 

Focus vereniging: de KNKV heeft zwaar ingezet op groei. Hiermee willen zij de gestelde doelen in het kader van het Olympisch vuur realiseren. Gekozen is om niet meer de fondsen en middelen voor kleinere clubs in te zetten, maar verenigingen met een visie die dynamisch en vooruitstrevend zijn te ondersteunen. Het is daarom goed om te weten dat we als vereniging als focus club zijn geselecteerd, waarbij de KNKV ons de komende twee jaar gaat ondersteunen in het verwezenlijken van de plannen. Kwalitatieve groei die met name uit de jeugd, de G groep en 40 plussers kan komen. Daarnaast zullen we nieuwe lidmaatschapsvormen uitwerken waarmee we een grote stap kunnen maken in een kwantitatieve groei.

 

Positief Coachen: dit project zijn we met open vizier in gegaan. In eerste instantie waren er nogal wat leden sceptisch, al bleek al snel dat de boodschap een goede uitwerking heeft op spelers, ouders, trainers en scheidsrechters. We hebben als bestuur dan ook gemeend het project te blijven omarmen en hebben, met dank aan MUTA, alle actieve scheidsrechters en trainers een jack met “positief coachen” gegeven.

 

Scheidsrechters: Het is ons niet gelukt om voldoende scheidsrechters op te leiden. Ondanks alle positieve inzet en support, met dank aan Saskia van Vlaanderen en Ton Sprangers, blijven de boetes substantieel. We zullen in het opleiden van scheidsrechters blijven investeren. Voor dit seizoen hebben we besloten een aantal teams uit de wedstrijdklasse te halen en in breedte korfbal te plaatsen. We zijn ook nog niet in staat om de noodzakelijke beoordelaars te leveren. Hierdoor zullen de kosten alleen nog maar verder oplopen en dat zijn onnodige kosten.

 

Naamskoppeling: Afgelopen september hebben een extra ALV moeten beleggen voor een naamskoppeling met Delta Logistiek. Dit heeft extra veel tijd en energie gekost om het te bewerkstelligen. Het bestuur heeft de ALV voorgelegd dat het bestuur te allen tijde gemandateerd is om een naamskoppeling aan te passen, mits er een substantieel bedrag tegenover staat, er geen ongepaste naamkoppeling (sex, geloof, politiek) en de naam binnen de normen en waarden van de vereniging past. Het is goed dat de vergadering het vertrouwen in het bestuur heeft uitgesproken door dit mandaat af te geven!

 

Veilig sportklimaat: vanuit de KNKV, maar nog meer vanuit de gemeente wordt gestreefd naar een veilig sportklimaat. Een initiatief dat het huidige bestuur ten zeerste onderstreept. Kinderen moeten zich thuis en veilig voelen op de club en ons clubhuis moet als een tweede thuis ervaren worden. Onze doelstelling is dan ook dat een ieder het naar zijn zin heeft of je nu voor de top gaat of in de breedte! Het bestuur heeft daarom besloten de initiatieven te omarmen en voor volgend seizoen een VOG te verplichten voor alle trainers die met de jeugd en G omgaan. Daarnaast zullen we dit ook verplichten aan de externe trainers. Mocht een trainer bezwaar maken, dan zullen wij hem of haar voor het volgende seizoen niet meer voor een groep vragen.

 

50 jaar korfbal in Capelle: Het jaar 2013 is het jaar dat we 50 jaar korfbal in Capelle a/d IJssel hebben in 1963 zijn De Kapellen en De Bermen opgericht waar onze fusieclub Korfbal Combinatie Capelle is uit voortgekomen. Om dit heugelijke feit te vieren willen we een korfbalweek organiseren. In de week van 12-17 juni staat alles in het teken van korfbal. We beginnen dinsdag 12 juni met de finales van de A en B jeugd van ons district. De dag erna staat in het teken van de kinderen en we zullen die woensdagmiddag een aantal activiteiten optuigen met vriendjes en vriendinnetjes. De donderdag staat in het teken van de G. Hierbij wordt gedacht aan een wedstrijd tegen de All-stars, waarna we op vrijdag een oudere senioren toernooi gaan organiseren. Dit toernooi is voor oudere en oud leden waarbij meedoen belangrijker is dan winnen en we in de aanloop naar deze avond een aantal trainingen zullen verzorgen. Het is dus mogelijk met je team van vroeger je op te geven en er zal die avond een BBQ georganiseerd worden. De zaterdag zal in het teken staan van 50 jaar korfbal in Capelle en wordt er die dag een spetterend feest georganiseerd. Het is geen officiële reünie, maar iedereen die zin heeft is van harte welkom op deze dagen.

 

Rest ons namens het bestuur iedereen een gelukkig, sportief maar vooral gezond 2013 toe te wensen en zien wij u graag op 21 november 2013 op de volgende algemene leden vergadering!

 

Logo Korfbal League klein

Korfbalcompetitie

KCC/CK Kozijnen speelt thuis op zaterdag 4 mei 2024 tegen Fiks 1 om 16:00 uur.

banner FSF (Aangepast)

KangoeroeKlup Logo

Korfbal Kids logo

Fanshop vierkant 160x160

Sponsorclub

Social media

 Facebook Instagram WhatsApp X

Livestream

Partners

algemeen

Advertenties